Förlängt hämtningsintervall/uppehåll i hämtning av hushållsavfall - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om förlängt hämtningsintervall eller uppehåll i hämtningen av ditt hushållsavfall.
Ansökan
Uppehåll i hämtning enligt 28 § föreskrifter för avfallshantering inom Söderköpings kommun.
Utdrag ur föreskrifter för avfallshantering inom Söderköpings kommun fastställd av kommunfullmäktige 2014-02-12
Undantag för föreskrifterna
Uppehåll i hämtning
28 § a) Allmänt
Uppehåll i hämtning av brännbart hushållsavfall kan medges efter att fastighetsinnehavaren lämnat in en skriftlig ansökan till Servicenämnden senast en månad innan den avsedda uppehållsperioden. Ansökan om uppehåll kan beviljas om fastigheten inte nyttjas. I det fall uppehåll beviljas är servicenämnden befriad från att hämta avfall från fastigheten. En beviljad ansökan innebär inte befrielse från debitering av grundavgift i enlighet med fastställd taxa. Abonnemanget öppnas automatiskt efter uppehållstidens slut.
28 § b) Uppehåll i hämtning av brännbart hushållsavfall från permanentbostäder kan beviljas om det gäller en sammanhängande period av minst 6 månader och för maximalt ett år åt gången.
28 § c) Uppehåll i hämtning av brännbart hushållsavfall från fritidshus kan beviljas om det gäller hela den period som ansökan avser och för maximalt ett år åt gången.
Förändringar (ägarbyte, annan användning etc) ska omedelbart anmälas till Renhållningsenheten.
Hur man överklagar
Om ni vill överklaga beslutet ska ni skriva till Länsstyrelsen i Östergötlands län. Tala om vilket beslut som överklagas, varför beslutet är oriktigt och hur ni anser att beslutet ska ändras. För att länsstyrelsen ska kunna behandla er överklagan måste den ha inkommit till Söderköpings kommun, Kommunstyrelsen, 614 80 Söderköping senast tre veckor från den dag ni fick del av beslutet. Om din skrivelse kommer in i rätt tid och kommunstyrelsen själv inte ändrar beslutet som du begär skickas handlingarna vidare till länsstyrelsen för prövning.
Anmäl via blankett
Vill du istället göra din ansökan via blankett? Använd då följande länk;
Ärenden som skapas med inskickad blankett går inte att följa på Mina sidor.
Den ifyllda blanketten skickas till:
Söderköpings kommun
Kundtjänst VA/Renhållning
614 80 Söderköping
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kundnummer
Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att myndigheten ska kunna uppfylla sin skyldighet att lämna ut allmänna handlingar enligt Offentlighetsprincipen.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Mottagare av personuppgifter
VA- och Renhållningsenheten, serviceförvaltningen
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Söderköpings kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via kommun@soderkoping.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Servicenämnden
servicenamnden@soderkoping.se
VA/Renhållning
va.renhallning@soderkoping.se
0121-181 00 (växeln)