Förlängt hämtningsintervall/uppehåll i hämtning av hushållsavfall - ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du ansöka om förlängt hämtningsintervall eller uppehåll i hämtningen av ditt hushållsavfall.

Ansökan

Handläggning av ansökan om uppehåll i hämtning sker enligt 29 och 37 §§ i föreskrifter för avfallshantering inom Söderköpings kommun (fastställda av kommunfullmäktige 2023-11-21).

Enligt föreskrifterna gäller bland annat att:

  • Uppehåll i hämtning av avfall under kommunalt ansvar beviljas för maximalt 2 år per ansökningstillfälle. 
  • Vid helårsabonnemang kan efter ansökan fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare medges uppehåll om fastigheten inte kommer att nyttjas under en sammanhängande tid om minst 6 månader. Ansökan ska för fastighet med helårsabonnemang ske senast 2 månader innan den avsedda uppehållsperioden.
  • Vid säsongsabonnemang kan efter ansökan fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare medges uppehåll om fastigheten inte kommer att nyttjas under hela hämtningssäsongen (vecka 16–41). Ansökan ska för fastighet med säsongsabonnemang ske senast 15 mars samma år som den avsedda uppehållsperioden.
  • För fastighetens avloppsanläggning kan uppehåll medges för fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare som inte kommer att nyttja helårsabonnemang eller säsongsabonnemang under respektive hämtningssäsong. Förutsättningar för ett sådant uppehåll är att hämtning av avfall från anläggningen har skett i anslutning till föregående hämtningssäsong och att fastigheten inte kommer att nyttjas under en sammanhängande tid om minst 10 månader. Ansökan ska ske senast 2 månader före den avsedda uppehållsperioden. 

När ett undantag finns beviljat gäller även att: 

  • Undantag är personknutna och det är fastighetsinnehavarens skyldighet att meddela nya ägarförhållanden eller nya nyttjanderättsförhållanden.
  • Givna undantag och tillstånd ska omprövas om förutsättningarna för dem ändras.

Hur man överklagar

Om ni vill överklaga beslutet ska ni skriva till Länsstyrelsen i Östergötlands län. Tala om vilket beslut som överklagas, varför beslutet är oriktigt och hur ni anser att beslutet ska ändras. För att länsstyrelsen ska kunna behandla er överklagan måste den ha inkommit till Söderköpings kommun, Kommunstyrelsen, 614 80 Söderköping senast tre veckor från den dag ni fick del av beslutet. Om din skrivelse kommer in i rätt tid och kommunstyrelsen själv inte ändrar beslutet som du begär skickas handlingarna vidare till länsstyrelsen för prövning.

Anmäl via blankett

Vill du istället göra din ansökan via blankett? Använd då följande länk;

Ansökan

Ärenden som skapas med inskickad blankett går inte att följa på Mina sidor.

Den ifyllda blanketten skickas till:

Söderköpings kommun
Kundtjänst VA/Renhållning
614 80 Söderköping

eller va.renhallning@soderkoping.se

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa