Ekonomiskt bistånd - ansökan

LÄS MER

Här kan du som är folkbokförd i Söderköpings kommun göra en ansökan om ekonomiskt bistånd

  • Du kan lämna in din ansökan till oss från och med den tionde i varje månad. Om du till exempel vill ansöka om bistånd för oktober månad, kan du göra det från den tionde september.
  • Är det första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd? Då kan du skicka in din ansökan när som helst under månaden.
  • Du kan kontakta oss om du behöver hjälp med din ansökan. Telefonnummer 0121-18100
  • För att kunna använda vår e-tjänst behöver du ha en e-legitimation, som till exempel BankID eller FrejaID..

I e-tjänsten kan du:

  • Se om du får beviljat ekonomiskt bistånd
  • Se när pengarna betalas till ditt bankkonto.
  • Läsa ditt beslut och bedömningen för beslutet.
  • Följa ditt ärende från inlämnad ansökan till att du får ett beslut.
  • Ansöka när som helst på dygnet
  • Skicka med underlag direkt i e-tjänsten

​​​​​​​Här kan du ladda ner ett informationsblad om e-tjänsten

Dina rättigheter och skyldigheter

För att kunna få ekonomiskt bistånd måste alla andra möjligheter vara uttömda och du ska göra vad du kan för att bidra till din egen försörjning. Läs mer om dina rättigheter och skyldigheter.

Gör en provberäkning
På sidan Provberäkning på Socialstyrelsens hemsida kan du göra en förenklad beräkning av om din ekonomi ligger över eller under nivån för försörjningsstöd. Resultatet av provberäkningen är ingen garanti för att du kan, eller inte kan få försörjningsstöd. Dina uppgifter sparas in te i provbegäran

Ansöka via e-tjänst

  • Du påbörjar din ansökan om ekonomiskt bistånd genom att klicka på den gröna knappen till höger "Starta e-tjänsten". Du kommer då till en sida där du loggar in med din e-legitimation.  

  • Du följer stegen i e-tjänsten och fyller i uppgifter om till exempel boende, familjesituation, inkomster och utgifter.
  • Du skickar med begärda underlag direkt i e-tjänsten. Det går bra att fotografera underlagen med mobilkamera eller skicka med dokument som är sparat på din/er dator. Se till att ha underlagen redo i datorn, surfplattan eller i mobiltelefonen. Godkända filformat är PDF, Word, Power Point, Excel och bild (t ex png, jpg, bmp, tiff).
  • Du signerar ansökan med din e-legitimation när du fyllt i alla stegen i e-tjänsten.
  • Ansökan är gemensam för hushållet. Det betyder till exempel att par ansöker tillsammans.
  • Är ni två som ansöker är det den som först loggar in som får ange uppgifterna i ansökan för båda två.
  • Om du ansökt tillsammans med någon behöver den personen sedan logga in i e-tjänsten, gå igenom uppgifterna i ansökan och signera den med sin e-legitimation

Är det första gången du ansöker?

Du ska då skicka med dessa dokument i din ansökan

  • Inkomstspecifikation för de senaste tre månaderna för dig och den du söker tillsammans med
  • Hyreskontrakt
  • Aktuell hyresavi
  • Kvitto eller underlag på betald hyra de tre senaste månaderna
  • Underlag/fakturor för de kostnader du/ni söker bistånd för
  • Beslut om andra inkomster som du har, till exempel bostadsbidrag
  • Slutskattebesked
  • Inkomstdeklaration - ska innefatta inkomst och kontrolluppgifter
  • Ekonomisk översikt från de bank/er där du/ni är kunder
  • Kontoutdrag för de tre senaste månaderna fram till dagens datum, från alla bankkonton. Kontoutdraget ska vara i form av PDF, där det framgår bankkonto, kontonummer, kontoägare och alla transaktioner. 
  • Om det finns ungdomar i ditt hushåll ska deras inkomster redovisas. Till exempel CSN och underhållsstöd.
  • Kopia på din Id-handling, för att din socialsekreterare ska kunna identifiera dig vid besök.
  • Uppehållstillstånd eller uppehållsrätt från Migrationsverket.
  • Om du är arbetslös ska du bifoga din planering med Arbetsförmedlingen och vilka arbeten du sökt
  • Om du är sjuk ska du bifoga ett aktuellt sjukintyg eller medicinskt underlag.
  • Om du har ett arbete ska du bifoga anställningsbevis
  • Om du har slutat ditt arbete ska du bifoga arbetsgivarintyg

Vad händer sen?

  • Är din ansökan komplett det vill säga att du bifogat alla handlingar och lämnat alla uppgifter vi efterfrågat, så kan vi behandla din ansökan så snart som möjligt
  • Om vi behöver mer underlag för att kunna bedöma din rätt till bistånd får du sms och/eller ett mail som berättar vilka underlag du ska komplettera ansökan med
  • Du loggar då in på nytt i e-tjänsten och skickar in din komplettering direkt i e-tjänsten.
  • Om du inte kompletterar inom utsatt tid kan det innebära att du får ett avslag på din ansökan
     

Alla personlig uppgifter hanteras enligt GDPR

Mer information om ekonomiskt bistånd och information på flera språk hittar du på www.soderkoping.se/stod-omsorg/socialt-och-ekonomiskt-stod/forsorjningsstod/

 

 

 

Personuppgiftsansvarig

Socialnämnden
socialnamnden@soderkoping.se

Följande behövs för e-tjänsten