Strandskyddsdispens - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om dispens från strandskyddsbestämmelserna som finns i sjunde kapitlet miljöbalken (1998:808) och som handlar om skydd av områden i och kring havet, insjöar och vattendrag.
Strandskyddet omfattar land- och vattenområdet 100 meter från strandlinjen vid normalt medelvattenstånd (strandskyddsområde). Länsstyrelsen får i det enskilda fallet besluta att utvidga strandskyddsområdet till högst 300 meter från strandlinjen, om det behövs för att säkerställa något av strandskyddets syften. I Söderköpings kommun är strandskyddet i skärgården utökat.
Inom ett strandskyddsområde får inte
- nya byggnader uppföras,
- byggnader eller byggnaders användning ändras eller andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt,
- grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten utföras för byggnader, anläggningar eller anordningar som avses i 1 och 2, eller
- åtgärder vidtas som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter.
Kom ihåg att ju tydligare samt kompletta handlingarna är, desto snabbare kan vi behandla din ansökan.
Avgift för handläggning kommer tas ut av kommunfullmäktige fastställd taxa.
Ansök via e-tjänst
Oavsett om du är privatperson eller om du företräder ett företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Ansök via blankett
Blanketten skriver du ut, fyller i för hand och signerar med penna.
Ärenden som skapas vid inskickad blankett går inte att följa via Mina sidor.
Den ifyllda blanketten skickas till:
Söderköpings kommun
Miljökontoret
614 80 Söderköping
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Ditt ärende kommer att sparas och lagras i e-tjänsten på Mina sidor under ett år.
- När du skickat in ärendet kommer det sedan fortsättningsvis handläggas i samhällsbyggnadsförvaltningens verksamhetssystem, där kommer ditt ärende att lagras i 10 år innan det skickas för slutlig förvaring i det centrala kommunarkivet.
Mottagare av personuppgifter
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Söderköpings kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via kommun@soderkoping.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnadsnamnden@soderkoping.se
Miljökontoret
miljo@soderkoping.se
0121-181 00 (växeln)